Samarbejde eller fusion mellem to virksomheder – hvad gør vi med Microsoft 365?

tandhjul

Antag, at to virksomheder fusionerer eller indleder et tæt forretningsmæssigt samarbejde – hver har en Microsoft 365 tennant, og de ønsker at arbejde sammen om flere projekter og få integreret deres 365 verden.

Vi oplever i øjeblikket flere af vores kunder fusionerer deres forretning med andre virksomheder, eller blot ønsker et tættere samarbejde med en anden virksomhed. I Microsoft 365 giver det en række muligheder, og samtidig har i nedenstående forsøgt, at belyse nogle af de muligheder der forelægger, og samtidig synliggøre nogle at de udfordringer der skal håndteres. Vi anbefaler at du tager din IT konsulent med på råd inden du igangsætter projektet.

  • Hvordan kan de to organisationer gøre det muligt for deres medarbejdere og teams at samarbejde mere effektivt på tværs af deres forskellige Microsoft 365 tennants, på en sikker måde?
  • Microsoft 365, sammen med Azure Active Directory (Azure AD) åbner flere muligheder.
  • Microsoft 365-samarbejdsmuligheder mellem 2 virksomheders tennant omfatter brug af en central placering til filer og samtaler, deling af kalendere, brug af IM, lyd-/videoopkald til kommunikation og sikring af adgang til ressourcer og applikationer. 
  • I følgende afsnit vil de mulige udfordringer i dele af Microsoft 365 suiten, man kan støde ind i, samt løsninger blive skitseret.

Mail – Udfordringer og muligheder

  • Del kalendere med en anden Microsoft 365-organisation.
    Administratorer kan konfigurere forskellige niveauer af kalenderadgang i Exchange Online for at give virksomheder mulighed for at samarbejde med andre virksomheder og for at lade brugere dele tidsplanerne (information om ledig/optaget) med andre.
  • Styre hvordan brugere deler deres kalendere med personer uden for din organisation.
    Administratorer anvender delingspolitikker på brugernes postkasser for at kontrollere, hvem det kan deles med, og adgangsniveauet.
  • Konfigurer sikre e-mail-kanaler og kontroller e-mail-flowet med partnerorganisationer.
    Administratorer opretter forbindelser for at anvende sikkerhed på mailudvekslinger med en partnerorganisation eller tjenesteudbyder. Forbindelserne håndhæver kryptering via transportlagssikkerhed (TLS) samt tillader begrænsninger på domænenavne eller IP-adresseområder, som dine partnere sender e-mail fra.

SharePoint Online og OneDrive for Business – Udfordringer og muligheder

  • Del websteder og dokumenter med eksterne brugere.
    Administratorer konfigurerer deling på lejer- eller webstedsindsamlingsniveau for Microsoft-kontogodkendte, arbejds- eller skolekontogodkendte eller gæstekonti.
  • Sporing og styring af ekstern deling for slutbrugere.
    OneDrive for Business-filejere og SharePoint Online-slutbrugere konfigurerer websteds- og dokumentdeling og etablerer meddelelser for at spore deling.

Azure AD B2B Samarbejdsmuligheder

  • Azure AD B2B-samarbejde – Indholdsdeling ved at tilføje eksterne brugere til en gruppe i en organisations bibliotek.
  • En Azure AD DC-administrator, sikkerhedsadministrator, brugeradministrator, cloudapplikationsadministrator eller global administrator for én Microsoft 365 tennant til at deltage i deres bibliotek, tilføje disse eksterne brugere til en gruppe og give adgang til indhold, såsom SharePoint-websteder og biblioteker for gruppen.

Yammer samarbejdsmuligheder

  • Yammer – Samarbejde gennem et virksomhedssocialt medie,
  • Medmindre muligheden for at oprette eksterne grupper er deaktiveret af en Yammer-administrator, kan brugere oprette eksterne grupper for at samarbejde i Yammer gennem samtaler, muligheden for at like og følge indlæg, dele filer og chatte online.

Samarbejdsmuligheder for teams

  • Samarbejd i teams med brugere uden for organisationen.
  • En brugeradministrator eller global administrator for den inviterende Microsoft 365-lejer skal aktivere eksternt samarbejde i Teams. Globale administratorer og teamejere vil nu kunne invitere alle med en e-mailadresse til at samarbejde i Teams.
    Administratorer kan også administrere og redigere gæster, der allerede er til stede i deres lejer.
  • Teamejere kan invitere og administrere, hvordan gæster samarbejder inden for deres teams.
  • Holdejere har yderligere kontrol over, hvad gæsterne kan gøre inden for deres teams.
  • Gæster fra andre lejere kan se indhold i Teams og samarbejde med andre medlemmer.

Power BI samarbejdsmuligheder

  • Power BI gør det muligt for eksterne gæstebrugere at forbruge indhold, der deles med dem via links. 
  • Dette gør det muligt for brugere i organisationen at distribuere indhold på en sikker måde på tværs af organisationer.
  • Power BI-administratoren kan kontrollere, om brugere kan invitere eksterne brugere til at se indhold i organisationen.
  • Udvalgte punkter man skal være opmærksom på ved brug af Microsoft 365 tenant samarbejde

Deling af brugerkonti, licenser, abonnementer og opbevaring af filer og dokumenter.

Hver organisation vedligeholder sine egne brugerkonti, identiteter, sikkerhedsgrupper, abonnementer, licenser og opbevaring. Folk bruger samarbejdsfunktionerne i Microsoft 365 sammen med delingspolitikker og sikkerhedsindstillinger for at give adgang til nødvendige oplysninger, mens de bevarer kontrollen over virksomhedens aktiver.

  • Brugerkonti: Konti kan ikke deles eller duplikeres mellem lejerne eller partitionerne i de lokale Active Directory Domain Services.
  • Licenser og abonnementer: I Microsoft 365 giver licenser fra licensplaner (også kaldet SKU’er eller Microsoft 365-planer) brugeradgang til de Microsoft 365-tjenester, der er defineret for disse planer.
  • Opbevaring: I Microsoft 365-licensplaner administreres softwaregrænser og grænser for SharePoint Online separat fra postkasselagergrænser. Grænser for postkasselager opsættes og administreres ved hjælp af Exchange Online. I begge scenarier kan lagerplads ikke deles på tværs af lejere.