Du kan med rette betragte din virksomhed som et slot, hvor du har ansvaret for at beskytte den og holde uvedkommende ude. Vi ved det godt, IT-sikkerhed ikke er det sjoveste eller mest appetitlige emne at diskutere i mødelokalet, men det er ikke desto mindre en enorm vigtig del af dagsordenen i 2023, hvor et hackerangreb ofte kan have større konsekvenser for din virksomhed end en fysisk indbrudstyv.
Hos IT Confidence er vi specialister. Vi har opnået stor erfaring med at hjælpe mindre og mellemstore virksomheder med at komme godt fra start og sikre en god og driftssikker IT-infrastruktur, der kan skaleres i takt med, at behovene i virksomhederne vokser. Vi kan med andre ord levere en alsidig service og kyndig rådgivning inden for IT-sikkerhed, der er designet med henblik på at kunne imødekomme IT-behov i både mindre og mellemstore virksomheder.
Vi har samlet 5 vigtige forsvarsteknikker, som enhver SMV-virksomhed SKAL have styr på.
Vores anbefalinger til 5 forsvarsteknikker, der holder hackere på porten, er følgende:
1. Sikker internetforbindelse
”En sikker internetforbindelse kan betragtes som slottets murer, der skal holde uønskede gæster ude. Sørg for at have en god og opdateret firewall på din fiberforbindelse, så du kan få mest muligt ud af din båndbredde.”
Internetforbindelse – og gerne en hurtig fiber – er naturligvis noget, som benyttes i samtlige virksomheder for at sikre drift, produktion og en optimeret kundeoplevelse. Vi anbefaler, at I får jeres firewall på fiberforbindelsen for at optimere jeres IT-sikker. Vi oplever, at mange virksomheder investerer i standard-udstyr, der hardwaremæssigt ikke er kompatibelt med de hurtige forbindelser, man får i dag. Det betyder desværre, at man derfor typisk kun har 1/3 del af den båndbredde, som man egentlig betaler for. Derfor er det attraktivt at få en god og opdateret firewall på din fiberforbindelse, så du på den måde kan få mest ud af din båndbredde og den service, du i forvejen betaler for. Husk også løbende at få opdateret din firewall om det er din egen eller en du lejer, skal den løbende opdateres for at holde hackerne ude.
2. Wif-fi 6
”Ligesom portene på et slot giver adgang til slotsgården og de forskellige bygninger i kongeriget, giver Wi-Fi adgang til virksomhedens interne ressourcer og tjenester. – Så sørg for at portene ikke åbner for uvedkommende!”
Wi-Fi – de fleste anvender wi-fi som deres daglige opkobling på kontoret eller hjemme. Udviklingen går rigtig stærkt, og hastigheden, dækningen og den generelle kvalitet bliver bedre og bedre. I takt med at flere og flere anvender Wi-Fi, stiger kravet fra brugerne også. Den seneste standard er Wi-Fi 6. Du behøver ikke nøjes med en lille boks ude i kosteskabet. En god Wi-Fi løsning, der dækker flere brugere end din nuværende, kan fås fra 2-3.000 kr. eller kan lejes som en service på måneds basis. Husk at skifte passwords til det et par gange om året, specielt dit gæstenetværk, hvor eksterne får udleveret koden.
3. Sikkert hjemmearbejde
Klæd dine riddere på til kamp uden for borgen
”Bevæbn dine riddere med de rigtige våben, så de er klar til kamp, hvor end de drager hen”
Du kan bruge sikkerheden fra din Microsoft 365-pakke til at bevæbne dine PC’er med antivirus og en lokal firewall, så dine riddere (medarbejdere) kan kæmpe trygt alle steder og holde deres skatte (dokumenter) beskyttet og tilgængelige.
Mange arbejder i dag også fra hjemmet, hvorfor det er relevant at følge op på, om hjemmearbejdspladserne og dine remote adgange er sikret bedst muligt. Du har måske læst om ”begrebet” ZERO Trust/Nul tillid? I stedet for at antage at alt bag firmaets firewall er sikkert, antager Nul tillid-modellen brud og verificerer hver eneste anmodning, som om den stammer fra et åbent netværk. Det er muligt at anvende sikkerheden fra din Microsoft 365-pakke på dine PC’er, så du altid er beskyttet bag antivirus og en lokal firewall på din PC, uagtet om du arbejder hjemme eller ude på et åbent netværk. Det vil helt sikkert være et krav fra dine medarbejdere, at de kan arbejde alle steder fra, og i dag er det samtidigt også nemt hele tiden at have sine dokumenter synkroniseret ned på sin lokale pc og kunne samarbejde med sine kolleger i de samme dokumenter og via Teams.
4. Microsoft 365
”Microsoft 365 er din festsal i slottet, hvor du og dine medarbejdere kan samarbejde og kommunikere. Vi anbefaler denne platform som en samarbejdsplatform, da den giver mange fordele og nemt kan integreres med andre it-services.”
Microsoft 365. Vi anbefaler Microsoft-platformen som virksomhedens samarbejdsplatform, både til mail og kommunikation (Teams). Der findes også løsninger fra Google, men hos IT Confidence har vi selv rigtig god erfaring med at anvende Microsoft 365, det giver en lang række fordele og kan integreres med andre IT-services, uden du skal ud en masse tilpasning og programmering. Det gode er, at du ikke skal tænke på opdateringer, det ordner Microsoft. Vi har dog to anbefalinger, du bør overveje med 365.
- Mange tilbyder Microsoft Business Standard til lige under 80kr. – overvej at bruge 50 kr. mere pr. måned og tag deres Business Premium pakke. Den indeholder nemlig også en masse sikkerhedsprodukter, der kan beskytte dig og din virksomhed. Den indeholder også en løsning til at styre og sikre jeres PC og mobiltelefoner.
- Sørg for at få en ekstern backup af din 365, som du ikke selv har direkte adgang til. Data i 365 forsvinder efter 30 dage, når du sletter dem, det er en rigtigt god sikkerhed at have en løbende kopi liggende uden for Microsoft, der altid kan rulles tilbage, hvis der måtte ske en fejl, eller du fik hacket alle dine filer og mails. Disse services ligger i Danmark og koster typisk 25-35 kr. pr. bruger pr. måned.
Find en god ven i IT
“Som en konge, der træffer vigtige beslutninger for sit kongerige, kan det være nyttigt at finde en god ven i IT-verdenen, der kan rådgive og vejlede dig i dine it-beslutninger, når du selv er i tvivl”
Vore sidste anbefaling er, at du får en samarbejdspartner, der er en haj til IT. Sørg for at have et samarbejde med en person eller et firma, som I kan trække på, når IT driller. Langt de færreste virksomheder med færre end 50 ansatte har en egen IT-jobfunktion, men trækker i stedet på den ydelse som en service. Derfor skal I finde en leverandør, så I kan få en ”voksen” i røret og få løst jeres udfordringer med det samme, så I på den måde hurtigt kan komme videre med virksomhedens kerneopgaver.