Microsoft Viva tilbyder alle i virksomheden en fælles platform med læring, information gruppering af interesser og mål. Platformen vil være en virksomheds – ”videnspool” – en slags kombination af Teams, Microsoft 365, LinkedIn og YouTube – bygget op omkring og tilpasset den enkelte virksomheds videns- og informationsbehov.
Microsoft Viva sikrer agilitet og informations flow
Ude- eller hjemmearbejdende medarbejdere varetager ofte en driftsorienterede – vedligeholdende opgave med en digital platform som udgangspunkt. Hvis de for det meste arbejder hjemmefra eller på farten – eller fortrinsvis er udstationeret – mister de den information og de udviklingsprocesser der foregår lige så meget i frokostpausen sammen med kollegaerne som til møderne. Microsoft Viva skal dæmme op for den mangel og sikre opretholdelse af et agilt, engageret informations flow til de medarbejdere der ikke har mulighed for at se, høre og opleve alt det der sker ind imellem møderne.
En efterlyst funktion og platform
Jeg har været i mange virksomheder hvor vi har søgt at opbygge et system med information til for eksempel opstart af nye medarbejdere og til konsulenter der fortrinsvis arbejdede ude. Vi opbyggede alle mulige SharePoint løsninger for at sikre overlevering af den ”basis information” som alle virksomheder indeholder, men som ofte kun er løst beskrevet på et to timers langt ansættelsesforløb. Microsoft har nu lavet platformen – Viva – der kan løfte indholdet – og er fra starten er skabt til det. Den enkelte medarbejder kan få virksomheden ind under huden ved at læse, se videoer, chatte og finde de nøglepersoner der udgør virksomhedens vidensnetværk.
Microsofts CEO Satya Nadella siger: ”Hvis der er én ting, det sidste år har vist os, så er det, at der er et behov for teknologi, data og indsigt for at skabe bæredygtige og innovative arbejdspladser – og for at genoprette de sociale sammenhænge, der er gået tabt i overgangen til hybride arbejdsmiljøer, Når vi investerer i vores medarbejdere og deres trivsel, kan vi både påvirke engagement, fastholdelse, tilfredshed og lønsomhed. Når mennesker trives, trives forretningen.”
En integreret platform, der skal sikre sammenhæng og vidensdeling
Microsoft Viva er en integreret platform, der går på tværs af Microsoft 365 og Microsoft Teams. Viva har fire overordnede fokusområder – Connections, Insights, Learning og Topics:
Viva Connections – her har medarbejderne adgang til intern kommunikation og dokumenter, såsom virksomhedspolitikker. Derudover kan medarbejderne deltage i fællesskaber og grupper. Medarbejderne tilgår ’Connections’ via en app i Microsoft Teams. App’en vil være tilgængelig som forhåndsvisning på skrivebordet i næste måned, mens en mobil-app kommer senere i år.
Viva Insights – her får medarbejderne adgang til indsigter, der kan hjælpe den enkelte med at regulere sin arbejdstid og til at arbejde mere fokuseret. Disse indsigter er kun synlige for medarbejderen selv. Ledere får desuden indsigter i tendenser på team- og organisationsniveau, hvor lederne bliver hjulpet til at skabe balance mellem produktivitet og trivsel. Indsigterne generes på en måde, hvor der værnes om privatlivets fred og personlige oplysninger beskyttes. Viva Insights-app’en er nu tilgængelig som forhåndsvisning i Microsoft Teams.
Viva Learning– giver medarbejderne bedre muligheder for oplæring og professionel udvikling. Viva Learning samler alle virksomhedens tilgængelige læringsressourcer på ét sted. Herunder indhold fra LinkedIn Learning; Microsoft Learn; tredjepartsudbydere såsom Skillsoft, Coursera, Pluralsight og edX såvel som virksomhedens eget indholdsbibliotek. Viva Learning-app’en er nu tilgængelig i privat forhåndsvisning. Senere i år vil app’en også tilbyde integrationer med førende læringsstyringssystemer, herunder Cornerstone OnDemand, Saba og SAP SuccessFactors.
Viva Topics – forbinder medarbejderne med de rette informationer på tværs af virksomheden. Viva Topics er baseret på kunstig intelligens og fremhæver automatisk relevante emner i samtaler og dokumenter på tværs af Microsoft 365 og Teams. Når man klikker på et emne, åbner der sig en side med relaterede dokumenter, samtaler og videoer. Viva Topics er nu tilgængelig som en udvidelse til Microsoft 365.
______________________________________________________________________________
Man kunne med det kedelige blik, indtage holdningen at denne platform blot er én – i en uendelig række af platforme som Teams, Yammer, Sharepoint og alle mulige andre platforme med hver deres tilbud om at understøtte en digital hverdag. Min egen holdning er at Microsoft har fat i noget af det rigtige her. Vi ved ikke i hvor stor udstrækning vi fortsat vil arbejde hjemme efter pandemien – og der er rigtig mange der gerne vil stille dagsordenen for den udvikling. I sidste ende handler det om, at de værktøjer der tilbydes, de passer til virksomheden. I min egen lille andegård har vi i mange år søgt efter en platform skruet sammen til at løse de opgaver som Viva er bygget til, så vi hurtigt kan få en ny medarbejder i gang til at alles glæde og tilfredshed, og samtidig sikre at de konsulenter der er på farten ikke tabes bagud af vognen fordi de ikke har adgang til information om virksomheden og dens udvikling. Den opgave og mange andre er Microsoft Viva som skabt til.
Se mere her: Reimagine the employee experience (microsoft.com)