Hvem skal jeg vælge som vores IT- Leverandør?

Skift af IT Leverandør kan føles svært. Der er overvejelser og emner, man skal være opmærksom på i den forbindelse. Står man overfor valg af en ny IT leverandør, er det ofte fordi den nuværende leverandør har ændret sig for langt væk fra udgangspunktet. Måske har ens egen virksomhed udviklet sig væk fra den nuværende leverandør, der nu har svært ved at løfte opgaven teknisk eller kommunikativt - eller man har oplevelsen af blot at være bidragsyder til bundlinjen.
pexels-photo-4669113

Frem til Valget

Selve valget af IT serviceleverandør, er betinget af rigtig mange aspekter og ofte betinget af uforklarlige menneskelige relationer og fornemmelser. Man bør altid søge efter en IT-leverandør med balance omkring det de kommunikerer og det de leverer og man som kunde føler sig oplyst og respekteret.

Ofte vil man i begyndelsen kun møde kommunikatorerne Denne mennesketype, ofte er beriget med gode kognitive og kommunikative evner. De kan beskrive den forretning de repræsenterer og beskrive hvordan de forventer at efterleve kundens ønsker og forventninger.

Først senere møder man den leveranceorganisation, som skal stå inde for den tekniske løsning. De IT-Leverandører hvor der er god forbindelse mellem det der beskrives på de indledende møder og det der i sidste ende leveres, er værd at gå efter og de har ofte succes.

Man skal passe Sammen

Kunde og IT Serviceleverandør skal passe sammen og der er flere parametre at starte med

  • Er der teknisk viden nok hos IT-Leverandøren til at løse vores problemer indenfor den tid vi forventer?
  • Kan IT-Leverandøren finde ud af at kommunikere nærværende med os, så vi oplever at være orienteret uden at vi bliver bombet med mails, opkald, SMS og konstante spørgeundersøgelser?
  • Er der sammenhæng mellem det vi bliver faktureret og den leverance vi modtager og kan vi forstå vores faktura?
  • Har vi en oplevelse af at vi er kendt og respekteret af vores IT-leverandør eller er vi blot en bidrager til deres omsætning?
  • Hvis vi kontakter vores IT-leverandør ved de så hvem vi er og har de en bevidsthed om hvordan vores løsning opbygget – og hvad vores ønsker er?

Man kunne i nogen grad tidligere gå ud fra størrelsen af den leverandør man valgte. Store firmaer var mere stabile. Større Danske virksomheder havde tidligere brug for IT-leverandører med en vis størrelse, lang anciennitet og mange års opbygget økonomi fordi midler og evner til at drive en kompleks backbonestruktur, ikke var alle beskåret.

Farvel til lokale hostingcentre

Udviklingen går nu mere og mere i retning af at Microsoft, Amazon og Google agerer backbone i fulde eller hybride løsninger og mindre og mindre er hostet hos lokale leverandører. Valget af IT-leverandør er derfor i dag, sjældnere betinget af størrelsen, men nu endnu mere end tidligere, om de tekniske kompetencer IT-Leverandøren besidder i håndtering og agilitet i løsning af de problemstillinger der måtte opstå i de hybride løsninger af i dag  

Større Danske IT-Leverandører har ofte haft en udvikling med indhold af rigtig mange opkøb. Den leverancestruktur de har været tvunget til at opbygge for at kunne være leverandør til de kunder der har fulgt med opkøbene, fra de helt små kunder til TOP-100 har i mange tilfælde været en svær størrelse at håndtere    

IT-Serviceleverandører har et større ansvar for at levere et klart veldefineret produkt – fordi kunden og IT-Leverandøren – op til en vis størrelse tilpasser sig hinanden. Uden et veldefineret produkt kommer kunden og IT-Leverandøren til at løbe rundt om hinanden med konstant utilfredshed i begge lejre.

Gode Processer og Service

Gennemarbejdede processer og servicemodeller hos IT Leverandøren er alfa og omega hvis man vil have den gode kunde relation. Kunden skal i samarbejdet ikke være i tvivl om hvad det er de kan forvente, da produktet i sin natur har så mange nuancer. Kunden skal ved indledning af et samarbejde gøre sig klar at kommunikation ikke gør det alene og det gør teknik heller ikke. Der er i relationen brug for at præcis den mænge teknik og kommunikation som stiller hver kunde tilfreds og den del afhænger blandt andet af om kunden har en intern IT-afdeling eller der er valgt fuld outsourcing og kunden har én kontaktperson som kontaktflade mod leverandøren.

Som kunde skal man have en fornemmelse af at viser at den leverandør man har valgt, ikke kun leverer en smal specifik ydelse uden ansvar. IT-Leverandøren skal kunne sætte sig ud over den snævre ydelse de leverer, og forstå så meget at de bliver et væsentligt bidrag til udviklingen af forretningen.

Konklusion

Hvis jeg skal konkludere på ovenstående, kan det sammenfattes til nedenstående punkter:

  • Brug dit netværk. Spørg om de kender nogen IT -Leverandører de kan stå inde for.
  • Mærk efter om sælgeren har forbindelse til leverancen. Det er som regel et godt tegn.
  • Størst er ikke længere bedst. IT Leverandører størrelse og anciennitet bliver sat på prøve i disse år med Microsoft, Amazon og Google som backbone leverandør.
  • Det er mere kompetencer og sammenhæng mellem salg og leverance, der afgør om IT-Leverandøren er tiden værdig i fremtiden.
  • Vælg den leverandør der forstår din forretning og oprigtig er interesseret i den.
  • Spring de leverandører over der kun forstår det de selv leverer.
  • Find en leverandør der har styr på sine processer og sin service.
  • Agilitet er intet uden et veldefineret fundament at gå ud fra.
Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter